mandag 7. mai 2012

Grønnsakshagen

Grønnsakshagen min er to små kasser (fra Nelson) utenfor drivhuset. I den ene står det vanlige jordbærplanter, den andre dyrkes litt forskjellig. Har planer om å utvide med flere kasser for å få mer plass, men siden jeg også har lyst til å flytte hele grønnsaksdyrkingen til et annet sted i hagen så blir det nok ikke dette året..

I forrige uke kom de første grønnsaksfrøene i jorda ute. Spinat, ruccola, gulrøtter og shalottløk. 4 småplanter av månedsjordbær (gule) fikk også plass på kanten. Den minste nærmeste kameraet har stått ute i flere uker allerede som et ekspriment, satser på den tar seg opp når varmen kommer. Det har vært en kald helg (lørdag var det til og med snø i luften), men i dag har jeg også sådd sukkererter i kassen. Håper det går bra og at temperaturen ikke faller igjen!

Har også sådd mørke sukkererter (Shiraz) i en stor krukke i drivhuset, den skal flyttes ut så snart temperaturen stiger litt. Frøene har ligget i vann siden lørdag, og på disse var det allerede spirer på vei ut i dag.

Tidligere har jeg også sådd squash. Den skal stå i en stor murerbalje i hagens luneste hjørne (under terassen) og espaljeres. Squash-frø har en helt imponerende voksekraft, fra et bittelite frø så kommer det opp en imponerende tykk stilk og svære blader! Jeg sådde mine frø 7.april, her er et bilde av planten tatt i dag. Og da er den ompottet i mellomtiden også, de fleste planter går jo litt i stå etter det..
Jeg gleder meg til sommeren og kunne høste egne grønnsaker! :-)
I drivhuset står en bakke med salat (Speedy Leaves fra T&M), der er det ikke lenge før jeg kan høste årets første avling.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar